Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
У провадженні Хмельницького окружного адміністративного суду перебувала справа за позовом місцевої прокуратури в інтересах держави до сільської ради. Суть спору полягала у тому, що на території сільської ради проживає 1046 дітей, у т.ч. 3 дитини-сироти та 21 дитина, позбавлена батьківського піклування. Проте, у порушення вимог законодавства у сфері охорони дитинства щодо захисту прав дітей, у складі відповідних виконавчих органів сільської ради (ОТГ) не утворено службу у справах дітей.
Відповідач у свою чергу не погоджувався із позовом, та вказував на те, що на даний час на вказаній території реалізація державної політики у сфері сім'ї та дітей здійснюється органом виконавчої влади - службою у справах дітей районної державної адміністрації. Тому, саме структурний підрозділ РДА в даному випадку служби у справах дітей державної адміністрації Хмельницької області в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечує виконання покладених на цей підрозділ завдань, відтак, реалізація державної політики у сфері захисту прав дітей не порушується.
Вказує на те, що сільська рада, як орган опіки та піклування здійснює свою роботу в напрямку реалізації державної політики у сфері забезпечення прав дитини, тому твердження щодо протиправної бездіяльності не відповідають дійсності.
Суд, врахувавши всі аргументи сторін та вивчивши матеріали справи, задовольнив позовні вимоги. Своє рішення мотивував тим, що відповідно до підпунктів 6, 8 пункту "б" частини 1 статті 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження: - забезпечення школярів із числа дітей-сиріт, дітей з інвалідністю/осіб з інвалідністю I-III групи, дітей, позбавлених батьківського піклування, та дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", які навчаються в державних і комунальних навчальних закладах, безоплатними підручниками, створення умов для самоосвіти; - вирішення відповідно до законодавства питань про повне державне утримання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, у дитячих будинках сімейного типу, закладах професійної (професійно-технічної) освіти та утримання учнів спеціальних закладів освіти, про надання пільг на утримання дітей у пансіонах закладів освіти, а також щодо оплати харчування дітей у закладах освіти (групах подовженого дня).
У зв’язку із розширенням повноважень сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад щодо провадження діяльності, пов’язаної із захистом прав дитини, постановами КМУ від 15.11.2017 №877 та від 11.04.2018 № 301 внесені зміни до Порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов’язаної із захистом прав дитини (постанова КМУ від 24.09.2008 №866), згідно із якими сільські, селищні, міські ради об’єднаних територіальних громад мають самостійно здійснювати діяльність, пов’язану із захистом прав дитини, зокрема передано об’єднаним територіальним громадам повноваження стосовно влаштування під опіку дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Таким чином, суд захистив права дітей, які опинились у складних життєвих обставинах, дітей-сиріт та дітей, які позбавлені батьківського піклування та поставив фінальну крапку у спірних правовідносинах. Адже відсутність у об’єднаної територіальної громади служби у справах дітей унеможливлює виконання повноважень, покладених на органи місцевого самоврядування у сфері охорони дитинства, забезпечення соціальних та економічних прав дітей.